4.11.12

בשיא הכוח

שואלים אותי, או יותר נכון, שואלות (רוב הגברים מבוהלים מכדי לשאול) די הרבה על טיפול בבעיות פוריות אצל גברים, בעיקר לאחרונה בעקבות הסרט של אורלי וגיא. אז ריכזתי את התשובות לפוסט.

כשגבר נבהל מהטיפול בעצמו ובמקביל המערכת מעודדת טיפול באישה ולא טורחת להציע או לחקור דרכים חלופות, אפשר להבין את הבחירה למלא כוסית בזרע פעם אחת (במקרה הטוב). אבל זה בא על חשבון האישה שאותו גבר חולק את חייו עמה.

אני ממש לא נגד טיפולים הורמונליים והפריות, להפך, אני חושבת שזה דבר נפלא וגם מטפלת בנשים שעוברות טיפולים אלה, אבל לדעתי, כדאי לפנות לטיפולים האלה רק לאחר שנוסו גם דרכים אחרות. מדובר בטיפול יקר ואגרסיבי עם השלכות, גם אם אינן מידיות וחמורות כמו במקרה של אורלי. 

כ-15% מהזוגות לא מצליחים להרות וב-40% ממקרים אלה מקור הבעיה הוא במערכת הרבייה של הגבר.

תא הזרע הוא תא רבייה ארוך וצר המורכב מראש שמכיל את המטען הגנטי וצוואר וזנב שאחראים על התנועה שלו.


הזרע נוצר באשכים, וגבר ממוצע מייצר כ-200 מיליון זרעים מדי יום, אשר תהליך הבשלתם אורך כעשרה שבועות לפני שהם יוצאים מהגוף בתוך נוזל הזרע.

כדי לאפשר הפריה, הגבר צריך להשאיר כ-40 מיליון זרעים בנרתיק האישה בזמן קיום יחסי מין, בתקווה שאחד יצליח לחדור לביצית ולהפרותה.
נרתיק האישה מאוד חומצי ולכן רוב הזרעים לא שורדים בו, הניצולים הם אלה שהצליחו לנתב דרכם לרחם דרך צוואר הרחם ורק אחד יצליח להפרות את הביצית.


איכות תקינה של תא זרע נמדדת על פי ארבעה פרמטרים:
כמות - למעלה מ-1.5 מ"ל של נוזל זרע
ספירה - יותר מ- 40 מיליון זרעים
תנועה - יותר מ- 50% מהזרעים נעים במרץ
מורפולוגיה - יותר מ- 14% מהזרעים בעלי מבנה וצורה תקינים

אבל לפי מחקרים, שכיחות אי פריון נמצאת בערכים נמוכים בהרבה מאלה וזרעם של גברים רבים מצליח להפרות ביצית, למרות שאיכותו נמוכה מה"נורמלית".

הגורמים לירידה באיכות הזרע:
גורמים סביבתיים - קיימת ירידה באיכות הזרע במאה האחרונה, בשל חשיפה למזהמים סביבתיים עוד ברחם האם ובחיי היום יום, השכיחים בהם הם חומרים כימיים במזון ובאוויר, תרופות, סיגריות, מריחואנה, אלכוהול.
טמפרטורה נמוכה חשובה לייצור תקין של זרע, אורח חיים שגורם להעלאת הטמפרטורה באשכים (רכיבה על אופניים, בגדים צמודים, אמבטיות חמות, קרינה של המחשב והטלפון הניידים וכו') מוריד את איכות הזרע.

גיל -כן, כן, גם השעון של הגברים מתחיל לתקתק אחרי גיל 30 ואיכות הזרע יורדת.

בעיות פיזיולוגיות - ואריקוצלה (בצקת של וריד האשך), חסימות של הצינורות שמובילים את הזרע, גידולים, זיהומים, שפיכה הפוכה, אשך טמיר, ייצור נוגדנים.

בעיות הורמונליות ובעיות בתפקוד המיני - אימפוטנציה, שפיכה מוקדמת.

האבחנה תתבצע ע"י אורולוג לאחר ניסיונות כושלים להרות ומבלי שנמצאה בעיה אצל האישה, באמצעות בדיקה גופנית, בדיקות דם, שתן ודגימת זרע ובמקרה הצורך יבוצעו גם בדיקות גנטיות.
הטיפולים שהרפואה המערבית מציעה הם הליכים ניתוחיים ו/או תרופות.

ומה הסינים עושים?
לאורך כל ההיסטוריה של הרפואה הסינית התקיימה התעסקות מרובה סביב כוח הגברא והספרות מלאה בעדויות, אבחנות וטיפולים. גם תחום פריון הגבר לא הוזנח.

על פי הרפואה הסינית, חוסר פוריות של גברים, כמו אצל נשים, מקורו בד"כ בבעיה בכליות, מכיוון שהבסיס לפוטנציאל מלא להפריה תלוי בתפקודן.
בהעדר אמצעים טכנולוגיים, הרפואה הסינית התפתחה על יד התבוננות, הסקת מסקנות וניתוחים תאורטיים, כך שהידע הוא קליני ולא פיזיולוגי, וזיהוי מחלות נעשה על פי תבניות ולא כפי שאנחנו מכירים ברפואה המערבית, בבדיקות מעבדה.
לכן תפקודי האיברים השונים רחבים בהרבה מאלה שמוכרים לנו מהרפואה המערבית.

מתפקודי הכליות על פי הרפואה הסינית:
שליטה בנוזלים - הפיכת הנוזלים לשתן.
אחסון ג'ינג - ג'ינג הוא חומר גנטי שנולדנו איתו והוא אחראי על התפקוד הגנטי שלנו - איכות ביציות וזרע, יכולת רבייה. הג'ינג אחראי לגדילת הגוף ולדרך בה יתפתח ויזדקן.
שליטה בעצמות וייצור מוח עצם.
מתבטא גם באוזניים ובפתחים התחתונים (פתח השופכה ופי הטבעת).

הג'ינג מתבזבז בכל פעולה יומיומית שאנחנו עושים ואצל גברים הוא מתבזבז בעיקר בשפיכה, כך שמינון גבוה מדי שלה (מינונים מומלצים תוכלו למצוא כאן), אורח חיים מזיק או מחסור מולד יכולים להוביל לחולשת כליות, שתוביל לבעיות פוריות.
קיימים שני גורמים נוספים לבעיות פוריות של הגבר על פי הרפואה הסינית:
האחד, הוא הצטברות של לחות חמה באזור האגן, שמתבטאת בדלקות שונות באיבר המין ובאגן ובד"כ ניתן לטפל בהן ע"י טיפול אנטיביוטי.
והשני, הוא תקיעות של צ'י ודם שמתבטאת בחסימות של מעברי הזרע מולדות או שהתפתחו עם השנים, בהן ניתן לטפל בד"כ ע"י ניתוח.

איך לטפל?
מכיוון שהזרע מאוד רגיש להשפעת כימיקלים, הפעולה הראשונה שיש לעשות היא להימנע מהם במזון, בשתייה ובסביבה (אין להפסיק נטילת תרופות ללא אישור הרופא המטפל!).

הטיפול הסיני בחוסר פוריות של גברים מתמקד בנטילת צמחים כדי לחזק את הכליות ולתמוך בסילוק הלחות (גם אם נלקח טיפול תרופתי).
הטיפול בדיקור תמיד מועיל ובעיקר במצבים של חסימות, אבל עיקר הטיפול יהיה בצמחים.

וכמובן, שינוי אורח החיים - להוסיף פעילות גופנית, לישון טוב ולהוריד הילוך בקצב החיים.

כאמור, ייצור זרע חדש לוקח כחודשיים וחצי, כך שטיפול צריך להמשך לפחות 4-6 חודשים כדי שיראה שינוי משמעותי. זה נשמע הרבה זמן, אבל זה בערך ממוצע הזמן שעל אישה לעבור טיפולי הפריות כדי להרות.
אז לא שווה לפחות לנסות?


פעם, לפני האינטרנט, חבר "מבין במוזיקה" סיפר לי שהשיר Here Comes Your Man של ה Pixies נכתב על הרגשתו של בחור בזמן צירי הלידה של בת זוגו, כך שהיה לי ברור שזה השיר שיחתום את הפוסט.
ואז בדקתי בגוגל. מסתבר שהשיר נכתב בכלל על רעידות אדמה.

טוב, תינוק זה סוג של רעידת אדמה בחיים, לא?


תגובה 1: