27.6.11

אוף, כמה חם!


לא הצלחתי להתחמק מלכתוב על החום, באמת שניסיתי, אבל זה הנושא הכי חם היום:)
נורא מצחיק איך שבכל שנה כולם מופתעים מחדש מעוצמת החום, כאילו שמתישהו לא היה פה חום מהגהנום בחודשי הקיץ. והנה עכשיו מתחילה לה גם הדביקות הבלתי נסבלת של יולי אוגוסט (לא שספטמבר הוא פיקניק).

אפתח בשיר קיץ בביצוע של הגדולה מכולן - ג'יל סקוט עם ג'ורג' בנסון

אני חייבת להשוויץ, שעבורי ההתמודדות עם החום הופכת פחות ופחות קשה עם השנים. בעבר, כל שהות של למעלה מרבע שעה בחום גרמה לי להסתחרר ושהות ארוכה מאוד אפילו הביאה לאיבוד הכרה. היום אני מסוגלת לעבור תרגול יוגה במשך שעה וחצי בלי מזגן (היוגיסטים לא מאמינים במזגן, חבל - זה הוכח כיעיל) ולצאת מהתרגול אנרגטית.

ברור שזה קשור לרפואה הסינית ולאורח החיים שלי, וכפי שכבר ציינתי בעבר - אני לא מייצגת את סמל הבריאות המושלם.

בהמשך אציין כמה דרכים, מלבד השימוש במזגן, להקלה כמעט מידית על החום, אבל הפתרון הנכון הוא להביא לאיזון מערכתי שיהפוך את האקלים הישראלי לנסבל יותר דרך קבע.

קודם קצת תאוריה

כל עונה נשלטת ע"י אלמנט מתאוריית חמשת האלמנטים, שהיא חדשה יחסית לתאוריית היין והיאנג - "רק" בת 2000 שנה.
התאוריה הזו היא התחלת הפיכת הרפואה הסינית מעבודת פולחן למדעית. המרפאים הבינו שהסיבות למחלות אינן על-טבעיות, וע"י צפייה בטבע הם הבינו את התבניות שלו ויישמו אותן על גוף האדם.

מערכת חמשת האלמנטים מתארת את הקשר בין כל המערכות הפועלות בגוף ע"י שיוכן לחמש איכויות, חמש תנועות וחמישה שלבים במעגל החיים.

הצלחתי למצוא תרשים מאוד צבעוני של המערכת (מוקדש לאחותי הלא ביולוגית, הידועה בכינויה "סיסטר")




הקיץ נשלט ע"י אלמנט האש:
הקיץ הוא שיא החום לכן הוא גם שיא היאנג. ככל שדבר הוא יותר יאנג כך הוא עולה יותר מעלה - כמו להבת האש. זו גם סיבת הימצאותו של האלמנט במיקום הגבוה ביותר במעגל, בכיוון דרום (הצפון קר - יין, לכן מיקומו למטה במפה הסינית העתיקה).

אנלוגיות נוספות של אלמנט האש הן:
צבע - אדום
טעם - מר
איברים פנימיים - הלב והמעי הדק
איבר חישה - לשון
רקמה בגוף - כלי דם
רגש - אושר
קול - צחוק

הבנתם את הרעיון, נכון? אז מה אתם יכולים לעשות איתו עכשיו?
כנראה שלא הרבה...

בכדי להגיע לאבחנה צריך להבין את כל המערכת ולא רק אלמנט אחד והאנלוגיות שלו - בד"כ מעורבים לפחות 2 אלמנטים. האש מחממת ומשפיעה על האיברים המשויכים אליה, וחוסר איזון של אלה משפיע על האלמנטים שהאש בקשר איתם, ואז מעורבים איברים נוספים.
אפשר להסתבך בקלות, אז אולי עדיף שאת האבחנה תשאירו לאלה שלמדו אותה בצורה הנאותה - טפלו בעצמכם:)
הקיץ מבשל אותנו מבפנים ומבחוץ, בדיוק כמו שקורה בבישול סיר עם נוזלים - אם נגביר את האש או שנשאיר את הסיר על אש קטנה לאורך זמן - התכולה והסיר יישרפו.

השפעותיו של החום יכולות להתבטא באזור הראש (אש עולה מעלה) - מיגרנות, פצעים בפה ובלשון, פנים אדומות, עיניים אדומות ושורפות
בעיות עיכול שונות - עצירויות (החום מייבש) או שלשולים (הלחות מלחלחת מדי)
ובעיה נפוצה בישראל - עצבנות, חוסר סבלנות והתפרצויות זעם.

אז איך בכל זאת צולחים את החודשים הקרובים?

הדבר הראשון הוא המזגן - אין ספק שאי אפשר בלעדיו, אבל, חברים, במתינות... אין שום סיבה להגיע לטמפרטורות שאפילו בחורף הישראלי לא קיימות - המעבר בין חום קיצוני לקור קיצוני דורש מאמץ רב ומחליש את המערכות השונות בגוף, שאמורות גם להתמודד עם החום. חוץ מזה, חלקינו סובל מהקור המטורף הזה...

הרגלי שינה - לארגן את הפעילות הדומיננטית בשעות הפחות חמות , להתחיל את היום מוקדם יותר ולסיימו מאוחר מהרגיל, אבל רק במידה שמצאתם דרך למנוחה באמצע, בשעות החמות.
ואם כן נמצאים בחוץ בשעות החמות, בלי קשר לרפואה הסינית, שימו מקדם הגנה!

שתיית נוזלים - נכון שכשחם הכי כיף לשתות משקה מוגז ומפוצץ בסוכר (כ-8 כפיות בפחית!) ו/או תחליפיו, אבל אלה רק גורמים לאיבוד נוסף של מלחים ומינרלים ולייבוש הגוף, כך שזה מאוד מאוד מחמם.
רצוי לשתות משקאות מעט צוננים, כמו חליטות תה קרירות של צמחים כמו נענע, מנטה, לואיזה, לימון (אפשר להוסיף להן מעט סוכר או דבש).
או פשוט להתרגל לשתות מים.

ואחרון חביב - המזון
(הדברים הבאים אינם המלצה, אלא ציטוט מספרות סינית - תעשו עם זה ככל שעולה על רוחכם:))

לפי הרפואה הסינית למזון יש טמפרטורה אנרגטית, אז בקיץ כדאי לאכול יותר מזונות "מקררים" ולא קרים בטמפרטורה של המזגן, שהם לא באמת מקררים את הגוף, מכיוון שהקור שלהם מונע הזעה ושומר על החום בתוך הגוף.
המזון בקיץ צריך להיות קל לעיכול, כך שרצוי שהוא יהיה מעט מבושל/מאודה/"מוקפץ" ומתובל מעט בתבלינים חריפים.
להמעיט במזון כבד כמו מזון שומני, שמנים, גלידות, בשר וקטניות מהזנים הגדולים ולאכול יותר ירקות ודגנים.

דוגמאות למזונות מקררים:
ירקות ירוקים הם בד"כ מקררים - מלפפון, שעועית ירוקה, אפונה, נבטים, סלרי, כרוב, תרד, מנגולד, ברוקולי.
שעועית מאש, אצות, מנטה, לימון.
פירות מאוד מרעננים אבל גם מלאים בסוכר, אז לא להיסחף, 2-3 מנות פרי ביום אמורות להספיק.
פירות מקררים - אבטיח, תפוח עץ ירוק, אגס, ענבים, אפרסק.

לא ידוע לי על מחקרים שנעשו בנוגע ליעילות המזונות המקררים, אבל עדויות של אנשים הן הוכחה מספקת מבחינתי, בד"כ מדווחת הקלה בעומס של החום - אתם מוזמנים לנסות ולדווח לי:)

ולסיום, אני מקדישה שיר לילדים של סיסטר:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה