4.8.11

אז למה לי וסטיבוליטיס עכשיו?


כל אישה חוותה או תחווה כאב כלשהו בזמן קיום יחסי מין, אצל 10%-15% מהנשים הכאב הוא קבוע ונקרא וולוודיניה – כאב כרוני באזור איברי המין החיצוניים של האישה (וולווה = פות).

וולוודיניה מאופיין בכאב כרוני שבדרך כלל מופיע רק באזור פתח הנרתיק (= וסטיבול) ואז הסינדרום נקרא וולוודיניה מקומית (בעבר נקרא גם וסטיבולדיניה או וסטיבוליטיס). הכאב מורגש בעיקר בזמן קיום יחסי מין, לפעמים הרגישות כ"כ גבוהה שהכאב לא מאפשר שימוש בטמפון ובמצבים קיצוניים יותר הכאב מופיע גם בלי שום מגע ועשוי להתפשט לאזורים אחרים בפות, בנרתיק ובאגן.

הכאב מתואר ע"י הסובלות ממנו כתחושת בעירה, צריבה כמו שפשוף פצע חשוף, כאב כמו של מכה כחולה, או דקירות באזור.

אחת משמונה נשים סובלת מ
וולוודיניה ובכל זאת, כמעט לא עובר שבוע מבלי שאשמע את אחד המשפטים "הגינקולוג חושב שאני משוגעת", "הייתי אצל המון רופאים ואף אחד לא יודע מה יש לי", "אני מרגישה פגומה" ועוד משפטים המתארים מצוקה נוראית, כאילו לא מספיק שכואב.

עפ"י הרפואה המערבית הגורם ל
וולוודיניה אינו ידוע. קיימים טיפולים קונבנציונליים, כמו פיזיותרפיה, ביו פידבק, משחות אנטי דלקתיות, משחות מאלחשות, טיפול סקסולוגי, אבל אלה לא תמיד מספיק יעילים.

הכאב יכול להיות ראשוני - שמאז הניסיון המיני הראשון היה כאב, או משני - כשהכאב מופיע אצל אישה שחוותה בעבר קיום יחסי מין ללא כאב ובשלב כלשהו בחייה התחילו הכאבים, בד"כ בעקבות דלקת באזור שנגרמה מפטריה, וירוס, טפיל או חיידק, אבל לא תמיד מצליחים להיפטר מהגורם או למצוא אותו תחת עדשת המיקרוסקופ והכאב, מן הסתם, לא פוסק.

כל אחת יכולה לפתח 
וולוודיניה בשלב כלשהו בחייה.

כמעט תמיד הכאב גורם לרגשות אשמה ולירידה בערך העצמי, בשל תחושת הפגימות במרכז הנשיות של הסובלות מהסינדרום, התחושה שהן לא יכולות לספק את אחד הדברים הבסיסיים בניהול מערכת יחסים זוגית והבאת ילדים לעולם. דבר שמשבש מערכות יחסים קיימות או גורם לחשש מלהתחיל אחת.

הסינדרום משבש את חייה של הסובלת ממנו ברמה הפיזית, הנפשית והאישית.

כבר בשיחת הטלפון הראשונה שלנו, אמרה לי ד"ר אברמוב, מנהלת המרפאה לטיפול מיני בבי"ח "ליס" במרכז הרפואי ת"א, שהדבר שמעניין אותה הוא למצוא דרך לעזור לבנות שסובלות מ
וולוודיניה. אז התחלתי לחקור ולבדוק את הנושא, שקיים עליו מעט מאוד מידע בספרות הסינית, ומאז טיפלתי כבר בעשרות נשים. ברוב המקרים ישנו שיפור משמעותי בכאב ובמקרים רבים היה ריפוי מוחלט.

הטיפול הסיני כולל דיקור בנקודות מרוחקות מהנרתיק (בידיים, ברגליים, קצת בבטן ולפעמים גם בראש), וברוב המקרים מלווה בלקיחת פורמולת צמחי מרפא באבקה, בטבליות או בתמצית.
גם את הטיפול הסיני רצוי לשלב עם לפחות אחד מהטיפולים הקונבנציונליים.

מה זה 
וולוודיניה על פי הרפואה הסינית?
בעיה בזרימה של צ'י, דם ו/או נוזלים של איבר הכבד. ולא, אין צורך לחפש תורם להשתלת כבד ;-) בניגוד לרפואה המערבית שמחלקת את הגוף לחלקים נפרדים, הרפואה הסינית מתייחסת לגוף כאל מערכת שלמה והדגש הוא על תפקוד ולא על חלק פיזי. איבר בגוף אינו חלק בשר נפרד, אלא איבר בעל תפקודים המשפיעים על הפן הפיזי והנפשי. ישנם 12 איברים פנימיים שנחשבים לליבת התאוריה של הרפואה הסינית, ויש בין איברים אלה מערכות יחסים שמשפיעות על כל תפקודי הגוף והנפש.
הגוף שלנו הוא סוג של מערכת צנרת מסועפת של צינורות ותעלות שזורמים בהם דם, נוזלים שונים וצ'י. הצ'י אחראי על התנועה - הוא הבסיס להכל ובלעדיו אין חיים, אי אפשר לראות אותו אבל הוא מאוד מוחשי (אותו מרגישים בזמן החדרת מחט לנקודת דיקור). הצ'י זורם בגוף מכל כיוון ולכל כיוון, ובדרכו משתנה ומשנה. גורמים נפשיים ופיזיים כמו סטרס, מחלה, תזונה, תאונה וכו' יכולים לגרום לשיבוש של הסירקולציה בגוף, שהשפעתה תתבטא בהתאם לנטייה של אותו אדם.
למה דווקא הכבד? מכיוון שחלק ממסלול תעלת הכבד עובר באזור הגניטלי, ובעיה בזרימה של התעלה יכולה לגרום להפרעות רבות באיזור וביניהן גם לכאב.

מה גורם לתחושת הכאב?
כאב תמיד קשור לזרימה לא חלקה, כפי שאומר הפתגם הסיני השימושי ביותר בקליניקה "אם יש כאב - יש תקיעות, אם אין תקיעות – אין כאב".

מה אפשר לעשות?
על ידי תשאול, התבוננות בלשון ובדיקת דופק ניתן למצוא את הסיבה שתוקעת את הזרימה בצנרת - אם הבעיה בזרימת הצ'י או הדם - יש להניע אותם, אם התקיעות היא של נוזלים (הפרשות וגינליות למשל) אז יש ליבש או לשתן אותם, אם יש גורם שמחמם - יש לקרר אותו, אם גורם שמקרר - לחמם אותו, ואם הסיבה היא מחסור של דם או צ'י - יש למלא אותם.

ברגע שהסיבה לתקיעות מתחילה להתפוגג, איתה גם הכאב שוכך ואפשר להתחיל לנשום :-)


לקריאת סיפורי המטופלות - כאן




לא הצלחתי לחשוב על שיר רלוונטי, אז בחרתי בשיר שאני אוהבת במיוחד (אבל בכל זאת אפשר למצוא בו רלוונטיות):

2 תגובות:

  1. הי אורית
    התרשמתי מאד מההסבר והטיפול שאני מאד מאמינה בו.
    שאלתי היא כזאת- האם גם בגיל המעבר, הבלות, ולא משנה איך קוראים לו,כאשר שמן הסיכה לא קים והאשה לא רוצה לקחת הורמונים ,האם את יכולה לעזור כאשר מקימים מגע מיני והאשה מתלוננת על כאב?
    תודה אסנת זהר

    השבמחק
    תשובות
    1. היי אסנת
      אני מתנצלת על העיכוב בתשובה, איכשהו פספסתי את התגובה שלך:)

      קיים טיפול ברפואה הסינית ליובש בנרתיק בעקבות שינויים ברמות האסטרוגן (אני לא מסתדרת עם המושג גיל הבלות...), התהליך עשוי להמשך תקופה ולכן אני כן ממליצה לפחות להשתמש בחומר סיכוך כלשהו.

      אורית

      מחק